Zo is het hier zodanig geregeld dat de organisator van een evenement (wat voor een evenement dan ook, dus ook de ijshockeywedstrijd) de politieinzet betaald. VPD heeft de beschikking over over een analyse afdeling voor evenementen. Zij adviseren welke inzet nodig is voor welk evenement. De feitelijke inzet van politie zijn dus evenementenkosten en komen voor rekening van de organisator. Ook opvallend is dat de politieinzet in principe niet ten koste van de reguliere capaciteit gaat. Iedere diender werkt vrijwillig, naast zijn normale werk, voor evenementen. Dit is dan "overtime" en wordt uitbetaald.
In de rampenbestrijdingspoot van deze afdeling lopen enkele interresante projecten. Zo heeft de stad Vancouver (= aardebeving risicogebied) aan al zijn hulpverleners een noodpakket aangeboden. Dit is voor eigen geld van de medewerkers maar tegen sterk gereduceerde prijzen. Hiermee kan het gezin van de hulpverlener spullen inkopen en daarmee 72 uur volledig self-suporting zijn. Dit betekend minder zorg voor die hulpverlener voor het thuisfront en daamee een betere inzetbaarheid.
Ook hebben zij een soort "alles is goed" berichtenservice opgezet. Dit voor het geval dat er tijdens een ramp het telefoonverkeer uitvalt en er dus geen contact meer is met thuis. Dan kan elke hulpverlener een berichtenformulier invullen en via een call centre (rode kruis) wordt dit bericht naar huis gecomuniceerd, ook kan gevraagd worden om een terugbericht. Dit call-centre heeft voorang in het geval het telefoonverkeer weer (gedeeltelijk) op gang komt.
Dit alles onder de noemer Buisiness Continuing Planning met de slogan Keep them on duty!
Na deze afspraak zijn wij richting ferry gegaan om de boot naar Vancouver Island te nemen.
Deze prachtige boottrip van zo'n anderhalf uur tussen tal van eilandjes door, bracht ons naar Victoria op Vancouver Island.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten