Foto-impressie

Welkom op dit weblog

Van 9 mei tot 29 mei 2009 hebben wij in het kader van onze MCDM studie een buitenlandstage in Canada gehouden. Dit weblog is daar een weerslag van. Graag nodig wij je uit dit door te lezen en mee te genieten van onze ervaringen. Veel plezier!!

zaterdag 16 mei 2009

Clandestine Labs

Vandaag was het een dag met wat hobbels. Gewend als we waren aan aanrijtijden van een half uur, dachten we dat ons volgend bezoek ook wel in de buurt zou zijn. Helaas, de Tomtom gaf er de brui aan en het rijdend op kaart naar Langley bracht die ons overal, maar niet bij onze afspraak. We hebben twee keer moeten bellen en een uur later dan gepland waren we op onze bestemming.

Vandaag dus de agency voor de ontmanteling van klandisteine druglabs (o.a. extacy en speed). Onze gastheer Steve Stark was een heel gedreven expert. Zijn team bestaat pas enkele jaren, maar heeft zich in BC sterk ontwikkeld. Ze werken tegenwoordig vaak samen met de brandweer (hazardous materials) en over heel BC beschikken zij over een club van getrainde drugsinvestigators, die ze inzetten bij de ontmanteling van druglabs.

Vooral nu in de aanloop op de Olypische Spelen zijn er diverse initiatieven om samen met brandweer en paramedics/ambulancediensten elkaar bij te scholen en te trainen op deze issues. Met name door de Olpympische spelen als event voelt men meer de noodzaak om gezamenlijk op te trekken in de voorbereiding.

Steve heeft ons uitgebreid geinformeerd over hun werkwijze, training en het materiaal, dat ze gebruiken bij de ontmanteling van clanlabs. In zeker zin is het vergelijkbaar met de aanpak in Nederland. Een verschil is dat in Nederland men bij een inzet vooral eerst forensisch (sporenonderzoek) optreedt en in Canada vooral eerst tactisch (politioneel bestrijdend).

Bestrijding blijft een moeilijke zaak. Vancouver en BC fungeren door hun ligging t.o.v. China vooral als een vrije doorvoer van chemische grondstoffen en de Canadesische wetgeving daarop is te weinig effectief voor bestrijding ervan.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Marcel,

Heb je nog een fijne verjaardag gehad, ik hoop van wel? Voor de rest ziet het er bij jullie allemaal fantastisch uit.
Geniet van de tijd die je daar nog door zal brengen en tot 1 juni a.s..
Groetjes Gerda