Foto-impressie

Welkom op dit weblog

Van 9 mei tot 29 mei 2009 hebben wij in het kader van onze MCDM studie een buitenlandstage in Canada gehouden. Dit weblog is daar een weerslag van. Graag nodig wij je uit dit door te lezen en mee te genieten van onze ervaringen. Veel plezier!!

donderdag 28 mei 2009

Dooie boel


Vandaag Vancouver Island weer verlaten. Voor ons hotel kwamen we wederom een mooi beschilderde arend tegen (zie foto's) uit het project eagles in the city (voor geintresseerden http://www.eaglesinthecity.com/ ). Vanuit Nanaimo de boot genomen terug naar Vancouver. Daar in de middag een afspraak met Karen Collins, Coroner, van de identification and disaster response unit. Naast haar interessante uitleg was het opvallend hoe anders dit in Canada is geregeld t.o.v. NL en ik denk Europa. De BC Coroners Service doet onderzoek bij elk lijk dat een niet natuurlijke dood is gestorven. Dit zijn voor BC per jaar zo'n 7.700 meldingen. Zij doen ook onderzoek ter plaatse en hebben daarvoor zo'n 130 coroners in dienst. Lang niet allemaal full-time en sommigen zelfs op ad hoc basis, met name in de zeer dun bevolkte gebieden. Zij doen onafhankelijk onderzoek en feitelijk helemaal los van een eventueel politie-onderzoek. Zij maken het onderscheid dat de politie in geval van een misdrijf onderzoek doet naar een schuldige en zij naar de kille feiten als antwoord op de vraag: Wie is waar, wanneer, hoe en waarom overleden?

Onze gastvrouw doet zelf bijvoorbeeld het onderzoek naar de inmiddels wereldwijd bekende, aangespoelde voeten in gymschoenen op de kusten van BC.

Wat betreft de disaster reponse unit werd al snel duidelijk dat dit nog erg in de kinderschoenen staat en dat Karen zelf één van de grote initiatiefnemers is. De Coroner Services in Canada zijn niet ingericht en niet klaar voor een mass casualities disaster. Ik vraag mij af welke coroner dienst/ RIT dat wel is in de wereld. Is er een land dat de indentificatie van duizenden dodelijke slachtoffers zelfstandig aan kan?
De Coroner Service is een publieke dienst en wat wij bij alle publieke diensten, die wij bezocht hebben, horen is het feit dat er een responseplicht is. Het is niet aan het oordeel van de dienst of er op een melding/vraag opvolging moet komen. De burger belt dus je gaat er heen en ter plaatse bepaal je dan welke opvolging gepast is. Maar elk telefoontje krijgt opvolging. Voor de Coroner Service geldt dat ook als bijvoorbeeld nabestaanden denken dat een familielid is overleden door foutief medisch handelen. Slecht één melding daarvan leidt tot een fact-finding onderzoek of dit het geval is of niet. Hierbij en ook in alle andere onderzoeken gaan de bevoegdheden van de dienst heel erg ver.

1 opmerking:

rob zei

Hoi Louis,
ik zie dat je erg druk bent, sterkte daarmee. Wel een enorm leuke ervaring lijkt mij. Nog even doorbijten..... Sorry even zakelijk: je staat gepland voor een ROT/BT op 3 juni, maar volgens het rooster kom je 4 juni pas terug. Henk en Marijke met vakantie en ik naar congres Census......... Geef mij even een bericht via sms svp. Groet en nog een paar fijne dagen toegewenst. Rob